جنون پرواز

مینویسم برای مردی که چهار گوشه ی قلبش شکسته است....

جنون پرواز

مینویسم برای مردی که چهار گوشه ی قلبش شکسته است....

جنون پرواز

اللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَکَ لَمْ اَعْرِف نَبِیَّکَ
خدایا خودت را به من بشناسان که اگر خودت را نشناسانى پیامبرت را نشناسم

اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَکَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَ
خدایا رسولت را به من بشناسان که اگر رسولت را نشناسانى حجتت رانشناسم

اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دینى
خدایا حجتت را به من بشناسان که اگر نشناسانى از دین خود گمراه گردم.


اللهم عجل لولیک الفرج .
اللهم احفظ قائدنا امام الخامنه ای .

آخرین نظرات
پیوندها

چه نیازیست به علی؟

پنجشنبه, ۲ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۲۹ ب.ظ

 

انسانِ امروز به "شناخت" علی نیازمند است نه به "محبت و عشق" به او،

زیرا که "عشق و محبت" بدون "شناخت"

نه تنها هیچ ارزشی ندارد، بلکه سرگرم کننده و تخدیر کننده و معطل کننده نیز خواهد بود

 

دکتر جُرج جُرداق، یکی از افرادیست که حضرت علی را به بشریتِ امروز شناسانده است، در کتابِ " الامام علی صوت العداله الانسانیه" می گوید :

"... ای روزگار، کاش می توانستی همهٔ قدرت هایت را، و ای طبیعت، کاش می توانستی همهٔ استعدادهایت را در خلقِ یک انسانِ بزرگ، نبوغِ بزرگ

و قهرمانِ بزرگ جمع میکردی و یک بارِ دیگر به جهانِ ما یک علیِ دیگر می دادی...".

نویسندهٔ این کتاب یک طبیبِ مسیحی است و این نشان میدهد که علی تنها در چهارچوبِ یک فرقه ارزیابی نمی شود، بلکه هر انسانی که به مفاهیم انسانی معتقد است، به علی معتقد است و هر عصری و هر نهضتی که به این ارزشها معتقد است و برای این هدف ها مبارزه می کند، به شناختِ علی

نیازمند است و مسلما وقتی که او را شناخت، به او عشق می ورزد و این عشق بزرگ ترین نیروی محرک و بزرگ ترین قدرتِ نجات دهندهٔ انسان می شود

جامعهٔ اسلامی به یک آتشِ فکریِ انقلابی احتیاج دارد، به "مکتب"؛ و جامعهٔ اسلامی در برابرِ استعمار به "وحدت" احتیاج دارد؛ و توده های مسلمان
در نظامِ تبعیض، به "عدالت".اینست که :به "علی"احتیاج دارد.

فرض را بر این می گذاریم که اساسا نسلِ جوانِ ما، روشنفکرِ ما و روحِ این عصر و زمان این سوال را مطرح می کند  یا پیشِ خودش و یا خطاب به کسانی که از علی دَم می زنند  ، و من می خواهم به این سوال جواب دهم؛ جواب نه به کسی که از نظرِ تشیع معتقد به علی است و حتی نه به کسی که مسلمان است، بلکه به هر کسی و در هر کجا، شیعه یا غیر شیعه، مسلمان یا غیر مسلمان، مومن یا غیر مومن. فقط به یک شرط و آن اینکه سوال کنندهٔ آن انسانی باشد که امروز برای انسانیت و برای عدالت و برای آزادی در خودش احساسِ مسئولیت می کند و به این اصولی که میانِ همهٔ روشنفکران و احَرارِ جهان

مشترک است، معتقد است : احَرار، چه دین دار و چه غیر دین دار، هم چنان که حسین به دشمنانش می گوید که " اگر دین ندارید لا اقل آزاده باشید".

 

اگر به یک مذهبِ خاص هم معتقد نباشی، باز به شناختِ علی نیازمندی، که انسانِ امروز و بالاخص روشنفکرِ مَسئول در جامعه های اسلامی، به شناختنِ علی بیش از هر قرنِ دیگر نیازمند است. درست به عکسِ آنچه روشنفکر میپندارد، که "علی یک شخصیتِ بزرگِ تاریخی است، مُتعلق به گذشته، و امروز، نیازِ انسان،احساسِ انسان و هدف های انسان تغییر کرده، و بنابراین طرحِ مُجددِ آن سیما یک کارِ کهنه و بی ثمَر است"،

 

کسانی که به نامِ محبتِ علی و عشقِ به مولی، بدونِ شناختنِ مولی و فهمِ دقیق و درستِ سخن و راه و هدفِ او، مردم را مُعطّل و سَرگَردان م یکنند،

نه تنها انسانیت و آزادی و عدالت را نابود میکنند، بلکه خودِ این چهره های عزیز را نیز تباه می سازند و شخصیتِ خودِ علی را در زیرِ این تجلیل های

بی ثمَر، مَجهول نگه میدارند و باعث می شوند کسانی که تا آخرِ عُمر در محبتِ مولی وفادار می مانند، هرگز از سخن و راهنماییهای او بهره ای نگیرند و

مُتوقف و مُنحط بمانند و آنهایی هم که کمی آگاه می شوند و با جهانِ امروز آشنا، اصولا این گونه علیِ بی ثمَر را و این محبت بینتیجه را رها کنند و به دنبالِ شخصیت های دیگر، الگوهای دیگر، و رهبرانِ دیگر بروند.

علی مردی است که بیست و سه سال برای ایمان و ایجادِ یک هدف و یک عقیده در جامعه اش مبارزه کرده است، بیست و پنج سال تحمل کرده است،
خود خواه یها و نقشههاو خود پرستی های هم گامان و هم صفها و هم یارانش را برای وحدتِ اسلام در برابرِ دشمنِ مشترک تحمل نموده است و سکوتکرده است، و پنج سال به خاطرِ تحققِ عدالت و گرفتنِ انتقامِ مظلوم از ظالم و استقرارِ حقِ مردم و نابود کردنِ باطل حکومت کرده است

بیست و سه سال مبارزه برای مکتب، ایمان، عقیده، بیست و پنج سال تحملِ نا ملایمات و خود خواهی های افراد برای حفظِ وحدتِ مسلمین در برابرِ
دشمنِ بیگانه؛ و پنج سال حکومت برای استقرارِ عدالت در میانِ تودهٔ مردم.
اینست که امروز روشنفکرِ جامعهٔ اسلامی، از هر مذهب و مکتب ای که باشد، همین قدر که آزاده و آزادی خواه و ضد استعمار و ضد تبعیض باشد،
به علی نیازمند است. زیرا که امروز جامعهٔ اسلامی ایمان اش را از دست داده، هدف اش را از دست داده، جوششِ اعتقادی در میانِ اندیشه هایش مُرده و
بنابراین به مکتب نیازمند است.

.

عیدتون هم مبارک.

 

یاعلی

 

 

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۲/۰۸/۰۲
mobarez293

نظرات  (۱۳)

سلام
برمنکر علی لعنت...
اما عجیب اینجاست که این فرهیختگان مذاهب و ادیان دیگر که اینقدر به مولای ما ارادت دارن و بیشتر از هر کسی قبولش دارن چرا به کیش این ابر مرد در نمیان؟
و عجیب تر اینکه وارد دهۀ دوم محرم شده ایم و شما هنوز به روز نگشته اید.
التماس دعا
پاسخ:
شماببخشید

.....................و دیگر هیچ

خسته ناشی

آفرین

خدا قوت

سلام

فرموده بودین که اسم شما رو عوض کنم.

1.تغییر دادن اسم شما که در اختیار بنده نیست.

2.اگه منظور اسم وبلاگ شما در پیوند هاست.چشم.ولی چی بذارم؟همون نیانیا گل نرگس؟

البته به نظرم سرباز منتظر جالب تره ها.ولی به هرحال خودتون میدونید.

پاسخ:
وعلیکم
جل الخالق
بله منظوراسم مبارک وبلاگمون بود

سلام علیکم

به شبیم با:

نگاهی کوتاه بر مذاکرات

 

پاسخ:
سلام علیکم
خدمت میرسیم
۰۳ آبان ۹۲ ، ۲۳:۵۴ از دهان تفنگ
به روزم با
قانون هم جنس بازی
سلام

نتیجه شناخت  درست، محبت است.

مطلب جامع وکاملی بود...

ممنون
۰۳ آبان ۹۲ ، ۲۳:۴۲ لایتنــــــــاهی ...
سلام
عیدتون مبارک!!
دعا کنید این روزا برای کسانی که بیمار دارن...
راستی، گاهی محبت هم مقدمه‌ی شناخت می‌شه و اگر بشه، شناخت خیلی عمیقی رو هم به دنبال داره. چون انگیزه می‌ده
پاسخ:
سلام علیکم
مادر یکی از دوستام چند روزپیش سکته کرد رفت تو کما پنج شنبه شب تو کمیل به مداحمون گفتم بگه براش دعا کنن
یه روضه حضرت زهراخوند+التماس دعا=صبحش زنگ زدم به هوش اومد
یازهرا


بله صحیح میفرمایید
۰۳ آبان ۹۲ ، ۲۲:۲۴ میلاد علیدوست
ببخشید شما فرموده بودید محبت بدون شناخت  ارزشی نداردولی عرض بنده اینه که محبت بدون شناخت حاصل نمی شود...
عرض شما این هست:{انسانِ امروز به "شناخت" علی نیازمند است نه به "محبت و عشق" به او،}
موفق باشید.
پاسخ:
بله منظورمون درکل این بود که محبت بدون شناخت حاصل نمیشه یه احساس دیگه است که ما اسمشو گذاشتیم محبت ولی دراصل این نیست
سلام
یه جا خوندم جرج جرداق دویست بار نهج البلاغه را خوانده بود
وای بر من. مولا جان شرمنده ام
یاحق
۰۳ آبان ۹۲ ، ۱۳:۱۰ میلاد علیدوست
سلام- این نکته ایی که عرض کردید عشق و  محبت بدون شناخت هیچ ارزشی ندارد عن قلتی داشتم: این هست, آیا محبت بدون شناخت حاصل میشه؟؟؟به عبارتی تا شناختی نباشد محبتی حاصل نمیشود؛ به طورمثال وقتی من کارآیی و به عملکرد یک ساعت واقف میشم و به عبارتی شناخت پیدامیکنم به ساعتم عشق می ورزم ومحبتش دردلم پیدامیشه واگه از دست بدم ناراحت میشم درکل میخوام بگم اول شناخت هست که بعد از اون محبت بوجود میادپس اگه کسی محبت پیداکرد حتماهم شناختی هست حالا ممکنه درجات محبت فرق کنه که همین هم برمیگرده به درجات شناخت
به طورشماتیک:
شناخت___>محبت...
نظرمبارک شما چیه؟؟؟ببخشید اگه طولانی شد
پاسخ:
سلام علیکم
خب ما هم همینو گفتیم اول شناخت بعد محبت!!
اما اینکه گفتیم عشق بدون شناخت یعنی اینکه گاهی به یک سری دلایل به یه شخصی یا یه چیزی احساس محبت وعشق پیدا میکنیم مثل
تعصب،ضاهر،نفس و...
 مثلا تو یه دینی طرف یه شخصیت رو خیلی دوس داره و به قولی بهش  ارادت داره ولی اگه بهش بگن این کیه نمیدونه چی جواب بده  یعنی اونقدرها شناخت نداره ولی به خاطر اینکه هم ایین ومذهبشه و به قول معروف روش غیرت داره میگه دوسش دارم
این مثال رو میشه به خیلی چیزای دیگه هم تعمیم داد وخودم خیلی از این موارد دیدم که بعد یه مدت هم این محبته کم رنگ وکم رنگ میشه و به تدریج ...
ممنون از نظرتون

سلام علیکم.

(الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایت امیرالمومنین علیه السلام)

مطلب ارزنده ای بود.انشالله خدا توفیقتون بده که بتونید در این زمینه بیشتر و هم کاملتر مطلب بنویسید.

 

پاسخ:
سلام علیکم
انشاالله یادعای خیر شما
مممون از حضورتون
سلام

خداقوت

ضمن احترام به زحمتی که از سر ارادت به امیرالمومنین علیه السلام کشیده اید، عرض می شود که:

 چه کسی گفته: «جُرج جُرداق، بزرگترین انسانی است که علی را به بشریتِ امروز شناسانده است»؟!!!!!!

در خصوص ماجراهای نگارش کتاب الغدیر و دیگر کتب معتبر شیعی و احوالات علمایی که در این راستا زحماتی کشیده اند، مروری داشته باشید، عرض بنده بهتر تبیین می گردد.

«شخصیت اساطیری»؟!!!! به نظر شما نظیر این الفاظ مناسب شأن امیرالمومنین علیه السلام است؟! اسطوره یعنی چه؟! ممکن است بفرمایید؟!


یک وقتی انسان بناست مثلاً «دراویش» و نظایر این فرقه را نقد نماید که خب باید نام ببرد و عقاید و اعمال آنها را نقد کند. اما اینگونه که شما محبت به ایشان را صرفاً در گرو بررسی عقلی و منطقی عملکرد ایشان منحصر نموده اید با عقاید شیعه در تضاد قرار می گیرد.

بنده متوجه منظور شما هستم. کل فرمایشتان اینست که شیعه هم که نباشیم؛ مرهم آلام امروز دنیا، اندیشه ی علی علیه السلام است.
اما بنظرم مطلب به پرداخت بیشتری نیاز دارد. خیلی از مسائل می بایست در مقدمه ذکر می گردید و سپس به بحث اصلی ورود می شد.

اینگونه که نوشته اید، چنانچه کسی شناختی از اعتقادات شما نداشته باشد، دچار سوء تفاهم می گردد.

مستدام باشید.
پاسخ:
سلام علیکم
یا نمیاین یا تامیاین....
ایشون تا زمانی که این مطلب نوشته شده بود همین جایگاه رو داشتن بله من باید این قسمتو عوض میکردم که اصلاح شد.
الحمدولله چند نفر دیگه هم این پیشنهاد رو دادن احسنت به این همه مفسر!!!!
اینم به خاطر خوندن یه متن خاص بود که اونم اصلاح گردید!!!
بله خب ما هنوز اول راهیم اینم تنها مطلبمون درباره حضرت امیر نیست اگه خداتوفیق بده ادامه دارد...
بایت انتقادات فوق به جاتون هم سپاسگذاریم

مهلی زحمت کشیرین که اومین سرزین پاتوسرتیامو

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی